Posts

Showing posts from January, 2018

BAHASA Lebai dan Muslimah PA$ - Jauh dari Akhlak Islam Video

Image
Bahasa itu Budi dan Bahasa. Keduamya adalah Akhlak dan Adab. Manusia di NILAI dari tuturkata dan kehalusan budi serta juga pd bahasanya. Kalau Ilmu setinggi bukit dan gunung yang dipelajari dan dikuasai tetapi 'AKHLAK' & ADAB yang diukur dari tutur kata dan tingkahlaku bagaikan binatang buas, maka gelaran seperti Tuan Guru, ustaz, ustazah, kiyai, lebai, ulamak atau seumpamanya sudah tidak punya nilai dan tarikan lagi. 

Ini kerana akhlak itu ada tiang seri kerpada ilmu yang dimiliki. Sebagai analogi kita boleh qiaskan kepada salat, puasa, zakat dan haji. Semua Rukun Islam ini hendaklah ditunaikan dengan penuh akhlak dan pekerti mulia, Baru lah ia bernilai di sisi Allah. Bermula dari niat yang ditancap dalam hati sampailah kepada setiap gerakan perbuatan dan perkataan yang di lakukan, semuanya mesti bersendi kan akhlak dan 'kaifiat' yang di ajar oleh al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w. Rumusnya, Akhlak itu sebagai asas dan teras Tamadun Islam.

Jesteru itu | Amat malang jik…

Makcik Bawang dan Tabib Kunyit dalam HARAPAN

Image
Mak Cik Bawang dan Tabib Kunyit. Apa tu bro? Bacalah apa yang ditulis oleh seorang wartawanMalaysiakinidlm pojok PULASAN beliau yang cukup menarik. Dia pulas sungguh ! KahKahkah

Bawang kalau dikupas akan mengeluarkan 'aroma' yang memedih kan mata beb ! merembes meleleh air mata kepedihan bila bawang itu dikupas-kupas. Begitulah ibaratnya bila Makcik Bawang yang mengupas 'isu-isu' politik semasa terutama selepas 'Muafakat PH' yang telah termetrai antara partai komponen dalam PH.

Makcik Bawang selalu tak puashati kerana ada susuk lain yang diinginkan, yang lebih muda supaya dicalonkan. Bukan susuk tua yang sudah 'xpired'. Itulah sangkaan Makcik Bawang (MB).  

MB terlupa agaknya si Donald Trump tu juga udahnya tua. Ho Chi Minh dulu pun udah tua. Margaret Thatcher yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri United Kingdom dari tahun 1979 hingga 1990 dan Pemimpin Parti Konservatif dari tahun 1975 hingga 1990 pun tua ! Beliau adalah PM British yang paling lama ber…

Malaysia Bakal Cipta Rekod Dunia Baharu: Suami PM, Isteri TPM

Image
Kiranya Pakatan Harapan dapat menguasai Putrajaya selepas PRU 14. Tun M yang dicalonkan sebagai PM interim Pakatan Harapan & bila DSAI selepas itu mengambil alih tugas sebagai PM. 

Maka akan terciptalah satu sejarah sulung dunia di mana si suami jadi PM dan sang isteri sebagai Timbalan. Tidak mustahil ini akan berlaku. Sama2 kita doakan.


Pakatan harapan Mara Melangkah - Imbasan 2017. Kita kata Apa

Image
Pakatan Harapan adalah wadah harapan rakyat tertindas utk keluar dari kepompong Umno-BN yang dilihat semakin rakus dan berbuat sesuka hati menindas rakyat dengan kuasa yang mereka miliki.

Rakyat marhaen yang susah terpaksa kelupur setiap hari berhempas pulas mencari kerja umpamanya kerana peluang kerja di bawah UBN semakin kecil. Peluang perkerjaan seolah 'tertutup'. Graduan  terus menganggur saban tahun. Pengambilan guru terus mengecil . Tiada lagi pengambilan guru2 agama jQAF misalnya dan KPLI di Institut2 Perguruan sejk beberapa tahun ini pada hal guru yang bersara saban tahun mencecah puluhan ribu. 

GST berikan kesan berganda dari keluwesan hidup rakyat kepada tekanan hidup yang tidak diundang, rakyat dirundung malang, harga barang terus melambung. Makanan jadi mahal. Keperluan harian turut menekan rakyat susah dan sederhana. Bayangkan ikan kembung yang diiktiraf sebagai 'ikan rakyat' mencecah harga RM18-RM20 sekilo. Di bawah 'kleptokrasi' rakyat tidak mungki…

Lebai Habis Cirit Bila Mahfuz 'Bercerai' Dengan PAS

Image
Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena dah isytihar tinggalkan 'parti suci' yang diumum di Alor Setar tepat jam 11.59 kurang  dua minit sebelum masuk tahun baru 2018 . Susulan daripada itu gegak gempita dan berdentumlah kata nista walaoun dan Lebai dari parti lamanya PA$. Habis pimpinan kecil & besar parti tua itu tak dapat menahan sabar, habis cirit walbirit sebaik mendengar keputusan yg diambil oleh Mahfuz itu.

Bagus la Mahfuz hang keluar Pas tu. Pas la ni bukan mcm zaman  AlMarhum UFN lagi, Pas zaman Hadi dah jadi Pasu Bunga, dah jadi batu nesan. Mahfuz dengan Mat Sabu, Husam, Salehuddin dan yang lain inilah yg paling kuat menyalak dok lawan dengan Umno, Depa ini lah yang berjaya angkat Pas sebagai kuasa besar dalam politik dengan sokongan rakyat berbilang kaum, nak tengok jugak selepas depa ni dah tak ada, ke mana pula Pas selepas ni. Makin nak reput ada laa ! 

Mahfuz TIDAK RUGI apa pun malah tambah beruntung rasanya meninggalkan PAS. Dari duk bersengkongkol dengan PAS be…