Posts

Showing posts from February, 2016

Negara Anarki ? Apa Merepet nie? - [VIDEO]

Image
Hanya kerana Tok Sidang enggan dan menolak untuk menyertai
himpunan pada 27 Mac ini, dia terus (dengan emosi) menuding jari kpd Pakatan Harapan untuk membentuk negara 'anarki' ? jangan begitu bro! kita yang penuh emosi, dikata orang lain pula (pinjam kata2 Ketua Penerangan Pas) “PAS menolak politik kebencian dan politik emosi" Kah kah kah

Siapa sebenarnya yang emosi terlalu cepat? kalo dah tak berhajat menyertai himpunan tu, sebab telah terikat dengan kerjasama yang dijalin? lebih baik diam saja bro, lagi pun himpunan tu hanyalah perjumpaan tertutup saja seperti dakwaan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim sebagai bukan bantahan awam (malaysiakini).

Kenapa Pas jadi sampai tara ni sekarang ini, tak lagi mampu berfikir dengan rasional dan berwibawa? Kenapa? Kalo tak suka Pakatan Harapan tiada masalah langsung. Pakatan Harapan pun tak kebuloq sangat dengan perangai dan kelaku Pas akhir2 ini sejak mereka begitu mesra dengan Umno (baca sekera…

Serba Pedas dari AMANAH - [VIDEO]

Image
Perbezaan pendapat dan pandangan antara pimpinan, pemimpin dalam sesebuah parti gabungan adalah biasa bro ! dan rakyat pula bukanlah sampai tak boleh menerima langsung perbezaan itu, perbezaan diraikan, selisih pendapat bukanlah seperti 'selisih malaikat 44' dalam pandangan orang kita.

Rakyat yang faham politik menerima persilangan pendapat ini secara sangat bersahaja; tidak banyak tingkah; inilah antara perkara yang ditekankan oleh pimpinan Amanah supaya setiap perbezaan pandangan diuruskan dengan bijak, jangan sampai jadi retak seribu kerana rakyat sentiasa menilai bagaimana mereka pimpinan dalam Pakatan Harapan mengurus perbezaan itu seperti yang berlaku antara LGE dan Azmin Ali baru-baru ini (Guan Eng Vs Azmin ), juga lihat ( Perbezaan pendapat sepatutnya diraikan ) Moga perselisihan sedemikian tidak membenih permusuhan dalaman dan diharap ianya segera selesai seperti di sebut oleh Dato Johari Abdul dahulu.



Guan Eng Vs Azmin - [Video]

Image
Tetiba kecoh melanda Pulau Mutiara lagi bro ! P.Pinang adalah Negeri Pakatan Harapan, satu-satunya negeri PH yang ada, jadi tumpuan segala kekalutan kiranya timbul sesama dalam komponen PH, cepat saja menjadi tajuk-tajuk besar dalam media dan portal berita bro !

Musuh politik sekeliling sentiasa mencari peluang seperti berita ini 
(Guan Eng: Azmin tidak sepatutnya masuk campur) urusan yang membabitkan Pulau Pinang tentunya tidak cepat disambar oleh rakan-rakan yang berada di status yang sama dengan LGE itu walaupun ianya dah kira selesai seperti kata Johari Abdul yang begitu tenang hadapi suasana sebegini (sinarharian) tetapi ia meninggalkan kesan dan luka kecil juga? Sedangkan lidah pun tergigit bro, biasa laa dalam rumahtangga PH ! Kadang orang kata, biaq berkelahi dulu, baru boleh baik? cuma dengan PAS jer payah nak jadi elok balik, kecuali??? Kah kah Kah

Pulau Pinang memang giat menambak laut bro ! kat Tanjong Tokong, kat Bandar Jelutong berhampiran jambatan pertama pulau itu dan se…

AMANAH Jangan Kaco Daun Lahh - PAS [Video Terbaru]

Image
Pas dilihat mula menggelabah dan gerun dengan perkembangan pengaruh Parti Amanah Negara (Amanah) sehinggakan sanggup mengaitkan kesetiaan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam Pas dan tidak akan menyertai parti itu sekiranya masih hidup (Pas mula gerun dengan Amanah) Sekarang nie pula, Pas Kelantan cukup fobia dengan Amanah, tak boleh terseghek dengar sikit bunyi Amanah? Depa dah kelamkabut? Macam orang nampak hantu jer ! punyalah takut ! Kah Kah Kah

Apa punya turrr daaa, yang syok tu bro, Pas kelate saja buat kelaku macam nie? Satu lagi kalo ada pun, cuma Terengganu jer? Puak-puak yang di sana tu rasa macam negeri tu depa punya, Pas punya? orang lain tak dak hak nak pi usik masuk campoq? Tu yang semalam tu pakat berhimpun lancar jentera parti untuk hadapi PRU 14 bro! Kah Kah Kah 


Kalo Amanah cadang nak pi tanding kat sana tu, Pas Kelate kata, 'Jangan kaco daunlah' Kah Kah Kah
Konon kata orang-orang besar negeri Kelate tu, hangpa Amanah tok sah bercita2 melangit laa nak …

Ampu Bodek Celapak itu amalan tak molek @Hari Ini Dalam Sejarah PAS

Image
PAS dah jadi boneka Umno sekarang ini? Begitulah tafsir, taksir dan sifirnya bro ! Apa mahunya Pas, lambat laun pucuk yang dicita, setalam ulam yang dihidang tiba bro..jenuh ratah, tak cukup sambal mahunya dicicah? Kah kah Kah 

PAS kata Amanah sebagai 'kaldai DAP'? Ini jawabannya bro (Jawapan kepada Tuduhan AMANAH "Keldai DAP" ) yang dia PAS jadi boneka dan pedukang Umno? dia tak mahu bilang? Ampu, Bodek dan Celapak (ABC) pimpinan sederhana dan utamanya terhadap apa saja dibuat Umno BN sebagai molek dan indah? sekalipun sebenarnya penuh sampah dan helah? Yang tinggal hanya HamPas jer. Lepas ampu, depa bodek, lepas bodek? Depa celapak bro ?Kah Kah Kah 

Tabung Haji yang rugi begitu banyak RM 933J atau menghampiri RM1B(Rafizi Dakwa Tabung Haji Rugi RM933 Juta, Gesa Abdul Azeez Ditukar) terus mendapat pujian dari SUA Pas sendiri (Oh, Oh...Ye Ker ?) begitu?

Menarik ulasan GREENBOC di bawah ini bro !
PAS sehingga sekarang masih gagal melaksanakan Hudud di Kelantan. Padahaltid…

Kempen Bantu Mat Sabu , Bantulah Dia - [VIDEO]

Image
Mat Sabu bukanlah orang senang ! Dalam kesnya ini, ramai salah faham terhadap beliau, depa ingat MS kena saman RM200K ini semasa beliau dalam Amanah? Tidak bro.

MS mengambil tanggung jawab beliau hadapi 'kes' ini semasa beliau bergelar Tim. Presiden PAS (orang no.2 dalam PAS) masa tu, di tahun 2013 (29 Januari 2013) dulu bilamana laporannya disiar oleh akhbar Harakah berkaitan isu ''Projek IC Sabah' selepas beliau ditemu bual oleh akhbar itu. pengerusi Harakah ketika itu ialah
bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali yang turut disaman dalam kes itu.

Mat Sabu adalah ikon anak muda walaupun dia udah cecah usia emas (60tahun) sekarang ini. Tua-tua MS tua 'awet muda' bro ! Anak2 muda masih mendambakan sifat juang MS ini, bila ada saja himpunan rakyat? pasti di sana akan ada kelibat beliau bersama anak-anak muda. Jelas Mat Sabu ini adalah ikon perjuangan rakyat yang perlu kita bantu bersama sekarang ketika beliau dalam keadaan begini. Beliau tidak minta ihsa…

Edisi Jumaat ( video) - Kisah Dubai dan Kebenaran Sabda Nabi ﷺ

Image
Hayatilah kebenaran dari Rasulullah ﷺ tentang hal-hal dunia akhir zaman. Bila mana orang-orang yang dulunya melarat, kini menjadi kaya raya dan mereka lupa segala nikmat tersebut datangnya dari Allah jua. 'Emas Hitam' menukar wajah bumi arab yang kering kontang kepada jajaran bangunan bertingkat dan kian sibuk jadinya.



Mat Bangla Punya Cerita - [Video]

Image
Ana punya nama Husien Lempoyang, saudagar onta leher panjang, baru satu bulan datang dari Cairo. Apa hajat tuan datang kesini? Ah saya dengar tuan ada 2 orang tukang picit, apa betul? Ya itu dia Abdul Wahab dan Abdul Wahub, cerita orang dia ada adik yg kecil namanya Abd Wahib, apa tuan kenal? Abdul Wahib? Tidak kenal tuan maklumlah saya juga orang baru di sini...he he he Barniaga manusia lagi untung dari onta ! Woww !

P.Ramlee dah lama buat filem pasal perdagangan manusia ini bro ! sebab itu cerita itu 'evergreen' bro dan kini masih berulang dalam zaman serba canggih ini.

Ada rancangan Pusat hendak bawa masuk 1.5 juta warga Bangladesh ke Malaysia bro ? walau pun dikatakan tiada angka mutlak (Tiada angka mutlak kemasukan pekerja Bangladesh ke Malaysia) tetapi kebanjiran ramai begini akan menyusahkan warga tempatan juga, sedangkan sekarang pun masalah sosial begitu membimbangkan kita sebagai warga tempatan..Netizen pun sakan punya rembat bro (AMUKAN NETIZEN: SURAT TERBUKA BUAT ZAH…

Puak Umno Bodohkan PAS semua sekali? Apa nie?

Image
Apa macam PAS? memba seniri yang sumpit tu, memba kamcing pula tu? tang mana nak letak muka? kalo bukan Umno punya geng yang sumpit? hangpa kata depa tu keliru, sighu tapi yang hangpa haghu bighu? senyap, menikuih sampai ke penjuru? kah kah Kah




Dah agak dahh..'Kes' ADUN Paya Jaras Setel Bro !

Image
Pagi-pagi turun ke telaga, Ramai bercampur teruna dara Hashim Gera empunya cerita Sebab berjoget Pas mendera
Hashim Gera dancing kena hukum kena pecat.Khairuddin jadi2 'dewa'? keberuntungan? memang untung? no action 2 be taken bro?untung laa tu? Kah Kah Kah
Dari kampung di Kota Kuala Muda, aku berbasikal ramai2 dengan memba ke pekan kecil Tikam Batu kira-kira 8 km dari kampung kami untuk mendengar ceramah Pas di sana. Watak utama tentunya Pak Hashim Gera, seorang 'Raja Pantun' yang tersohor dari Parit, Perak bro ! Aku memang minat sungguh ngan Pak Hashim Gera nie masa tu laa. Seronok bila dia berpantun bro !

Kisah ini berlaku awal tahun 70an (masa tu baru 19 tahun) sebelum Pak Hashim di pecat dari Pas kerana menari joget di lobi Parlimen (baca bawah tu) Semasa balik ceramah, hujan punya lebat sampai tak nampak jalan, maklumlah berbasikal. Bila tak nampak jalan? aku dan sorang kawan terjun dalam tali air sebelah jalan di selekoh kampung Permatang Pasir. Kampung Datuk K suami …

Gempa Di Taiwan - Foto Menarik

Image
Taiwan dilanda gempa

AMANAH sentiasa PEDULI Rakyat - Siri 1

Image
Kita selalu ambil peduli diri sendiri, anak bini, suku sakat sendiri dan kadang tu dgn jiran sebelah pun jarang kita peduli kecuali kita nie jenis hemoi sikit bro ! Kah Kah Kah

Amanah sebagai sebuah parti baru yang masih ijau usianya, setampok pinang kata orang telah mengorak langkah begitu drastik dengan segala inisiatifnya telah menawan rakyat massa dalam masa yang singkat begitu, hasil dari kerja keras petugas-petugas Amanah yang ikhlas untuk PEDULI rakyat umum tanpa mengira latar bangsa, agama dan kepercayaan kerana misi begini adalah penting dalam mendekatkan rakyat yang melarat dan dhoif bagi dapatkan peluang dan menikmati sedikit rasa kebersamaan dalam membina negara tercinta. 

AMANAH sentiasa PEDULI rakyat bro ! Peduli dalam keperluan berbagai, ilmu, tempat tinggal, peduli sosial, kebajikan warga tua, peduli kemampuan untuk menerajui negara, peduli rakyat susah nak hidup semasa bawah rejim U-BN, peduli isu-isu yang membelit rakyat hasil keserakahan mereka yang berkuasa? Peduli s…

Nasib Baik Bukan Mat Sabu Punya Hal Bro ? Kalo Tidak?

Image
"Meraikan orang-orang Cina semperna Tahun Baru Cina bukanlah suatu kesalahan kerana ia adalah perayaan budaya orang Cina sejak zaman berzaman tetapi meniru tatasusila serta berpakaian seperti Dewa sembahan orang Cina mendapat pertikaian orang ramai." Kah Kah KahKalo Bro Mat Sabu Presiden Amanah tu yang buat perangai pakai macam 'orang PAS' nie bro? Seantero Malaya nanti PAS melalui Pascai dan Walaa auta depa akan canang sepanjang tahun bro? Depa nanti hingaq yang bukan-bukan? kes Mat Sabu yang dah setel 20 tahun lebih pun depa penaik depa dendang lagi bro? Kah Kah Kah - LihatPanassss - PAS 'refresh' balik 'kes khalwat' Mat S...Bang Mat tahu hukum hakam Islam yang mana boleh yang mana tak boleh, Amanah ada dua penasihat hebat..tentu Bang Mat akan tanya dulu perkara2 'syubhah' macam nie !Melahok dan melehaq sangat PAS nak raih undi Cina, tapi dengan Cina DAP bukan main kasaq lagi bahasa depa? Apa yang depa tak kata kat DAP? cer tengok balik bawa…

Belek Surat Kabor pun kena kecam bah? - [Video]

Image
Payah juga jadi orang besaq nie bro ! baca 'paper' pun macam jadi 'satu salah' pula? Itulah ragam yang mesti dilalui bagi siapa sekalipun yang berada 'di puncak' dalam sesebuah pentadbiran. Lebih-lebih lagi pentadbiran sebuah negeri? Menteri Besar pula tu..kah Kah KahBagi Ahmad Bashah yang lulus 'Universiti Umno'? (.themalaysianinsider(Bashah: Saya 'lulusan' universiti Umno. ) ? Tidak begitu sangat jadi masalaah bagi dia bro ! Beliau kelihatan bersahaja memulakan tugas (Ahmad Bashah mula bertugas) sebagai Menteri Besar baru Kedah hari ini 7 Feb. 2016 seawala jam 8 pagi. Videonya lihat sini (Ahmad Bashah mula tugas Menteri Besar Kedah).Cuma pagi ini, bila mulakan tugas, beliau membelek-belek surat khabar mungkin mencari-cari isu berkaitan untuk perhatian dan tindakan jika perlu? Itu pun 'kena' bro ! Ada juga yang mengecam beliau berbuat begitu? Orang Kedah kata, tak boleh nak tengok senang sikit? ada saja yang buat hal? Kah kah KahInila…

Antara Amanah dan PAS - Satu Penerokaan Siri 1

Image
Penerokaan ini berdasarkan pendekatan ilmu, amal dan akhlak sebagai teras membeza antara si pelakunya bro !Hangpa boleh nilai sendiri. Ada yang mahu kemenangan bila saja Tok Sidang punyai kuasa. Bila tiada kuasa? Tak adalah kemenangan tu sekalipun di mulut mereka tidak mahukan kemenangan tadi hanya mahu jadi 'adviser' untuk satu 'entiti' yang besar dan gah, yang kecik-kecik tak main laa bro ! tapi kadang tu depa 'gomoi' juga budak2 kecik tu? macam Pas dok himpit PKR tu sekalipun PR dah hancur lebur oleh tangan-tangan mereka sendiri. Kah Kah KahManakala Amanah pula, apabila semakin ramai yang mendekati Islam termasuk non-muslim - bererti Amanah telah menang dan berjaya mempamerkan sifat rahmah Islam itu sendiri..sebarang khilafiyah yang timbul? ianya boleh diraikan bro !

Ilmu 
- Asas Kehidupan



Mukhriz turun, Ahmad Bashah naik - Mai Tengok apa ada?

Image
Puas laa hati depa noo ? yang satu lagi tu ayam terlepas, tangan bau taik? Gajah sama gajak bergasak? rakyat kecik dok tak ketahuan hala, yang sampai hajat tu melirik senyum sampai ke telinga. Orang nak kata? Biaq pi kat depa nak kata apa, tak cukup 'spec' akademik ke hape ke? no hal punya bro ! janji boleh 'merasa'! Bukan senang nak kerabat sampai pucuk bro ! habis melecaq dada, melecaq paha, nasib baik tak terlepas tangan masa dok pegang 'batang kelapa' tu? Kalo tidak, tak ghort sebut kataa orang Kedah ! Kah Kah Kah

Aku bawakan kat hangpa rencah dan rempah ratus kemelut Emm Bee di Kedah hingga tersingkirnya Mukhriz Mahathir - Layan bro !

Sambil tu aku nukil sikit apa kata AAM untuk tatapan kita bersama.



Abe Awang Malaya
Pada aku, pergolakan yang berlaku dalam kerajaan negeri Kedah antara Najib dan Mukhriz, seperti melihat Rom berperang dengan Parsi...... Mukhriz diibaratkan seperti Rom dan Najib adalah Parsi.
Pada awal-awal permulaan Islam, ketika Nabi SAW masih d…

Panassss - PAS 'refresh' balik 'kes khalwat' Mat Sabu ? Kering Modal Ke?

Image
Pas kian panas kian rimas kian lemas kian terbabas bro ! Isu yang dah 20 tahun lebih yang dah ditutup tu, dibongkarnya semuala? Apa tujuan PAS sebenornya? Sekilas ikan di air, kita dah tahu jantan betinanya bro..

Kes ini sudah setel dah tutup buku pun, orang pun tau apa pasai kes nie 'timbul' dulu nie? buat apa Pas pi dok selongkaq pi dok kecaq balik? budak2 yang baru besaq dalam Pas laa nie bukan beranak lagi pun setengahnya tu? yang jadi 'walaaunn' pi dok usik kes nie pun masih dok hisap puting lagi masa tu? Kah Kah Kah