Posts

Showing posts from September, 2015

Lawak Mega dari PAS ! ?

Image
Sehari dua nie, Pas pula jadi 'Pak Lawak' bro ! macam2 kalam berkalang tergalang depa keluarkan, sampai kita pun naik 'fening2 lalat' bro ! 

PKR pula dilihat macam tak 'selesa' bersama PH Baru ni bro! macam ada 'benda' lekat di kerongkong dia, bertambah2 PAS masih 'menolak' tegas? untuk bersama Pakatan Harapan yang masih hijau kelahirannya itu? Nampak macam PKR lebih selesa dgn PAS? 

Semua ini, menjadikan laluan dan impian ke Putrajaya kian berbalam kelam bro ! dan yg mengaut laba dari semua kemelut ini, tentunya Umno bro ! dan Pas sangat 'senang' nampaknya dari apa yang berlaku ini?. 




Mencari Pengkhianat Pakatan Rakyat yang Sebenar !

Image
PAS pengkhianat sebenar Pakatan Rakyat – Khalid Samad

Cakap-Cakap Hujung Bulan - [VIDEO]

Image
Sekarang bulan September bro ! 
Oktober ini, mula laa bajet depa nak bentang ! 
Masing2 dok pikir apa nak dapat ? apa nak boleh?
apa nak 'kena'? apa nak 'terlepas'? apa nak 'sangkut'?
Ada yang dok pasang angan2 ! Mana tahu, kot kalau dapat bonus 'sebulan' ke? Dah lama sangat tak pernah merasa bro !
Zaman Che Det dulu ada juga laa 'bonus' sebulan dia bagi, lepas zaman dia? rasanya tak ada laa lagi ! Sekarang, yang dok dapat BR1M pula laa dok pasang angan-angan..kot2 depa penaik jumlah bayaran yng besa depa dok terima ! kah kah kah

Jadi, hujung bulan nie, ramai 'rakyat' dok bercakap pasai nie walau tidak secara 'langsung' ! tetapi, nada dan irama tu dapat ditelah, dijerangkapkan ke arah itu.

Cakap 1
Pas tak bodoh sombong – Nasrudin


Pas menolak PR 2.0 sebab tidak mahu bekerjasama dengan Parti Amanah Rakyat (Amanah) yang dianggap telah mengkhianati Pas..teruskan di Free Malaysia Today

Mamat nie nafikan yg Pas tak bodoh sombong, pasai tolak PR …

Pakatan Harapan Baru Lahir ! PAS Terkeluar

Image

Rempuhan Di Mina - Tiada Rakyat Malaysia Terlibat - Foto dan Video

Image
السعودية: وفاة 717 وإصابة المئات في تدافع للحجاج في منى
Saudi melaporkan 717 orang meninggal dunia dan beratus2 lagi cedera dalam rempuhan jemaah haji di Mina.


Jemaah Mati.. Tiada Jemaah Malaysia Yang Terlibat Insiden Rempuhan Di Mina
Jumlah angka korban dalam kejadian rempuhan di Mina semasa jemaah dari seluruh dunia sedang menunaikan ibadah haji di Arab Saudi hari ini meningkat kepada 717 orang, manakala yang cedera meningkat kepada 853, menurut Direktorat Pertahanan Awam Arab Saudi. 

Memetik pihak berkuasa Pertahanan Awam Saudi, agensi itu berkata pasukan pertahanan awam sedang menjalankan operasi menyelamat dalam kejadian di pintu masuk jambatan ke jamrah untuk mengerjakan ibadat melontar jamrah di Mina, di luar Mekah. 

Kejadian rempuh-rempuhan itu berlaku apabila bilangan besar jemaah berasak-asak di Mina, di luar bandaraya suci Mekah. Lebih kurang dua juta orang kini mengerjakan ibadah haji di Arab Saudi, kata pihak berkuasa pertahanan awam Arab Saudi. 

Kejadian itu berlaku di Street …

Kita saling memerlukan ! Tapi tidak dengan PAS ! [VIDEO]

Image

Kenyataan yang ditunggu-tunggu

Image
Kenyataan terbaru Hj. Hadi Awang yang menolak kerjasama dengan Amanah (PAN) cukup menyenangkan ramai pencinta Amanah, berita seperti ini  amat ditunggu-tunggu ! cuma depa kata, jangan sedikit hari lagi, proses 'u-turn' kembali berjerebu semula ! Kah Kah Kah


PAS tolak kerjasama dengan Amanah kerana mereka ‘pengkhianat’, kata Hadi

Perlancaran Perdana Parti Amanah - Foto dan 2 Video

Image
Satu kebetulan bro,  Hari ini, 16 Sept 2015..Hari Ulang Tahun Kelahiran Malaysia ! Hari ini....satu peristiwa besar ditutup dgn cerita besar yang lain dan..kita sibuk cerita peristiwa besar yg langsung tak ada nilai.... dan melupakan peristiwa besar yg lain..

Peristiwa Besar (yang dilupakan) ialah Majlis Pelancaran dan Perasmian Parti Amanah Negara di Shah Alam yang kebetulan beriringan masa dan harinya dengan 'Himpunan Maruah Melayu' anjuran beberapa NGOs yang langsung tiada nilai sejarah dan faedah kepada rakyat keseluruhannya, ia lebih banyak mengundang kemarahan sesetengah pihak yang meniupkan element 'perkauman' sempit dalam sebuah negara berbilang kaum.


Tahniah atas pelancaran Parti Amanah Negara AMANAH..

Pelancaran Majlis Perasmian Parti Amanah Negara.


Merah dan Hijau, Hari ini dan Semalam ? [Video]

Image
Himpunan Maruah Melayu Perkara Yang Perlu Anda Tahu ??

PAS dan 'Nasik Campur Nasik Impit'nya !

Image
Nasik himpit atau impit biasanya orang tidak makan begitu saja bro ! mesti kena ada 'GU' nya...Gu tu maksudnya ada campurannya bro! baru terangkat ! Biasanya orang GU dgn rendang ke? atau masak 'soto' berkuah lodeh bersama dengan ayam ke, daging ke atau sambal bilis bro ! 

Kalo pekena sate? mesti ada nasi impitnya dgn timun bersama kuah kacang..baru menibai sungguh..tak pernah orang makan nasi impit mantah macam tu saja bro! kecuali dah 'terpaksa' ! macam Pas yg terpaksa berhempas pulas 'bersendirian' sekarang ini, untuk meyakinkan semua orang dan ahli sendiri? Tu pun ramai tak yakin, ramai yang blah macam Kamarudin Jaafar tu?

Sekarang Pas kena membayar 'harga yg mahal' akibat 'kesilapan' sendiri yg sampai sekarang tidak mengakuinya? Mereka terus 'berdrama', 'bersilat' siang malam bgi memacu kembali 'keyakinan' terhadap mereka?

Maka, bunyilah Paschainya, PAS perlu kekal dalam gabungan? Dulu bukan main lagi, pimpin…

AMANAH terus memacu, PKR masih menawan, PAS makin mengecut ! [Video]

Image
Berita kemasukan ahli2 PAS ke dalam Amanah dan PKR kian rancak bro ! PAS yang mendakwa hebat kian subur bertunas baru oleh Tok Sidangnya hanya sebagai pecubaan menutup kemuncupan parti itu saja, hakikatnya Pas makin dijauhi ramai.

PAN atau Parti Amanah Negara yang baru muncul telah memikat ramai orang dari pelbagai bangsa dan kaum, tentunya Pas sendiri tak senang duduk dengan perkembangan ini..
Tok2 Sidang Pas pun dari hari ke hari seperti panas semacam saja bro ! maka keluarlah 'kalam' yang tak patut disebut, diketengahkan oleh ketua mereka@Tok Sidangnya sendiri, hanya sanya jelas menampakan kekalutan mereka sendiri, hingga terlupa bahawa 'bahasa' yg terpacul keluar dari mulut mereka adalah bahasa2 kesat lgi loklaq (kata orang kedah) yg menjarakan lagi penerimaan ramai kpd Pas sebenarnya, jadilah ia semakin mengecut kecut. Saidina Ali pernah mengungkapkan dgn berkata "sifat seseorang itu tersembunyi di sebalik lidahnya" - Ali Abi Thalib - Jadi, orang akan tahu…

Menitis air mata membaca luahan rasa ini !

Image
Bila aku baca rintihan anak perempuan Dr. Hatta Ramli ini, air mata aku secara tak sedar merembes, meleleh keluar bro !

Mana tidaknya, hanya kerana Pas menjadikan 'bai'ah talak tiga' sebagai sesuatu yg 'hodoh' yang 'mencagar' sesebuah rumah tangga muslim dan muslimah yang dibina sekian lama, semata2 untuk menghadang ahlinya yg menang sebagai calon keluar dan lompat dari so called parti Islam itu !

Manakala Hadi selaku Presiden pula lebih suka anak buah sendiri terikat dgn 'bai'ah' semacam itu dan pernah berkata, sengaja biarkan mereka bercerai barai? aku macm tak percaya kalam semacam ini boleh keluar dari mulut seorang manusia yg dikatakan 'ulama' ? Ulama kah mereka sebenarnya, ulama chop apa yg suka melihat rumahtangga orang berantakan? hanya kerana 'politik sempit dan jijik seperti ini?

Macam kata Fathul Bari Mat Jahya dari Umno (tang nie boleh berkira sikit laa dgn puak ulama Umno nie)..dia kata 'Bai'ah' Pas nie tidak me…

Kalo Azmin mau sangat ke PAS ? Silakan ! Cepatnya Pelupe !

Image
PULAK DAH... 
AWAT HANG KATA LAGU TU AZMIN ?... 
BERBUIH HABIH MULUT PEWALA DAP.... JENG KRENG

Sheikh al-balaki..sila jawab,

Image
Bila ada soalan, yang kena jawab? kena jawablah ! 
Soalan2 ini adalah dari Dato Haji Husam Musaselaku seorang ADUN Kelantan bagi kawasan Salor, beliau diketahui antara salah seorang ADUN yang 'workable' bro ! agaknya inilah sebab beliau tersingkir dari jawatan exco dan tugas2 lain di dalam kerajaan Kelantan khasnya? mungkin ada yang tak mampu bersaing dengan beliau dalam isu2 seperti beliau ketengahkan untuk dijawab ?

Pun begitu, beliau tidak tinggal diam, bila ada isu2 yang melemahkan pengurusan dan tadbir urus kerajaan Kelantan yang dilihatnya kurang mapan dan tidak berdaya saing serta wujudnya 'kesangsian' terhadap beberapa 'isu' yg menyangkut paut kepentingan rakyat Kelantan khasnya, beliau segera meminta penjelasan dari pihak2 berkenaan agar ketelusan pengurusan diperolehi !

Beliau yang suatu ketika dulu, memegang jawatan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan Dan Kebajikan sesuai dengan beliau sebagai pemegang Ijazah Ekonomi dari Univarsiti Mal…

'Old Timer' Otai Reformasi, PAS makin di pinggirkan !

Image
Saari Sungip yg mesra dipanggil Pak Abu mencipta kejutan baru bro! beliau yg popular dengan keberaniannya bersama YB Hasnul Baharudin dituduh sebagai pengkhianat kerana menyokong Wan Azizah untuk mempertahankan Selangor dari terlepas kpd Umno sedikit masa lalu dan seterusnya digantung keahlian?...

Kini Pak Abu, mengambil inisiatif baru menubuhkan apa yg dinamakan Pemantau Pakatan Rakyat sebagai satu wadah bagi memantau PR supaya sentiasa istiqamah iaitu tidak berpaling tadah, tidak mengkhianati rakyat dan tetap pendirian dalam perjuangan mereka.


Baguih Pak Abu ! 

Pengalaman mengajar kita erti kesetiaan, erti kawan, erti akhlak dan semboyan, bukan 'ulama' mercun yang bunyi tak ketahuan, tak kenal parit, longkang dan jalan ?? Kah kah kah 

Kalau dalam AMANAH sendiri sudah ada ARiF, yang merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat..maka kehadiran wadah dari Otai2 Reformasi ini, diharap mengukuhkan lagi wadah sedemikian....


Otai Reformasi 

'Pak Sanggup' sudah 'Offer' Beb ! Kah Kah Kah

Image
Ini satu 'penghinaan' bro !penghinaan oleh puak Umno terhadap batang tubuh Dr. Hatta Ramli yg kononnya tersepit dalam polemik 'baiah dan sumpah' ciptaan PAS untuk mengelak mereka lari dari parti itu bro !
'cina buta' ? kah kah kah dengan kata lain, Pak Sanggup laa bro ! orang arab kata, 'al-muhallil' bro ! Nikah cara ini tak ada dalam Islam, dan bukan dari syariat Islam ! lihat fatawa:  نكاح المحلل حرام باطل لا يفيد الحلNikah Al-Muhallil adalah 'Haram' lagi 'Batil' dan tidak membantu kepada apa2 penyelesaian !, mafhumnya tak dak pekdah langsung bro ! Kah Kah Kah
Memang mamat Umno yg buat 'offer' ni bro ! jenih tak mengaji bro! Ini bukan cara penyelesaian yang betul bro ! kalo pasai bab2 gini? Umno memang 'champion' bro ! kah kah kah 
Lihat juga pautan ini bro ! طلقها ثلاثا ثم اتفق مع محلل تزوجها وطلقها دون وطء Seorang isteri ditalak tiga..kemudian si suami berpakat dengan al-Muhallil (Pak Sanggup) untuk jadi 'cina buta' unt…

Mahfuz Omar tolak sertai Amanah !

Image
Lama dah aku dok perati aksi dan silat MP Pokok Sena nie bro ! Dalam siri jelajah GHB@#harapanbaru selepas eidulfitri lalu, langsung tak nampak kelibat beliau bro ! aku dok peram saja pasai nie ! hinggalah berita ini keluar ! kah kah kah

Parlimen Pokok Sena agak unik kerana mempunyai tiga kawasan DUN yang masyarakatnya berbeza.
DUN Derga melibatkan kawasan bandar yang meliputi satu pertiga kawasan Bandaraya Alor Setar manakala DUN Bukit Pinang dan DUN Bukit Lada meliputi kawasan pinggir bandar dan kawasan pedalaman.

Pada PRU lepas, hanya DUN Derga dikuasai BN manakala kerusi Parlimen dan dua lagi kerusi DUN dimenangi pakatan pembangkang.

Parlimen Pokok Sena mempunyai 80,714 pengundi.
Pecahan pengundi P8 Parlimen Pokok Sena membabitkan Melayu (78.22%), Cina (18.71%), India 2.60%, lain (0.46%).
Mahfuz menang di Parlimen PokokSena dengan majoriti agak besar laa juga iaitu 3,637 undi..Ini ialah rekod dan kemenangan Mahfuz bagi dan pada PRU 1999.

Bila hangpa tengok sedikit data lama itu, jelas Me…

Huh ! Borang Ahli Habis? Kaset Mat Sabu atasi jualan Kaset Ning Baizura !

Image
Salam bro !
Kalo borang untuk suatu parti baru macam AMANAH tu dah habis direbut orang..macam goreng pisang panas2 persisnya ! alamat baik laa tu ! Tentu ianya akan menambah 'risau dan rimas' satu pihak lagi? kah kah kah

Mat Sabu, sebagai Pengerusi parti baru itu, meminta jasa2nya dikenang saja bukan minta puji pun ! markaz mana dia tak pernah singgah..bila dia lalu lintas markaz2 tu..derai air mata dia tak boleh tahan2 lagi..maklumlah hampir 40 tahun bergelumang dgn PAS ! tetapi sikit punya hal. segala Paschai tidak faham 'erti perjuangan' dari peringkat paling bawah ! mereka Paschai hanya sadar PAS diterima ramai bila puak2 progresif macam Mat Sabu dan rakan2nya yang lain berpeluh sampai ke keting, berjaga siang malam membantu mengangkat martabat PAS di persadanya ! 

Bila wang ringgit, tenaga dan harta disumbang tanpa berkira! bukan mengungkit, kata MS..tetiba mereka dihalau macam 'anjing kurap' seolah mereka tidak bernilai langsung kpd 'so called' ulama…

AMANAH Tak Sudi PAS masuk Pakatan Baharu !

Image
Amanah tolak cadangan Anwar masukkan PAS dalam Pakatan baharu

Mahathir Punca Keharubiruan Politik Negara

Image
Terjemahan bebas BM : Malaysia Mess is Mahathir Made
Posted on August 21, 2015
Mahathir Punca  Keharubiruan Politik Negara  : Kekhuatiran Masa Depan  Malaysia Disesuaikan daripada tulisan Asal Dan Slater  Prof Sains Politik Universiti Chicago Terjemahan bebas oleh Mohd Salleh Yahaya Setidaknya pergelutan  PM  Malaysia Najib Razak untuk mengekalkan tampuk kuasa benar dalam satu hal . Kekacauan saat ini dalam kancah  politik Malaysia adalah pembuatan seorang musuh terbesar yang sebenar , Mahathir Mohamad .Beliau memimpin Malaysia negara Asia Tenggara dengan tangan besi pada 1981-2003. Apa  yang Najib gagal untuk mengerti adalah bahwa Mahathir tidak memberi penyelesaian dengan mengkritik kepimpinan Najib . Percaturan beliaulah  yang   membuka  jalan Najib maju  ke puncak  kuasa. Memerintah dengan cara yang ia lakukan selama puluhan tahun sebagai PM  .  Mahathir mungkin percaya bahwa ia dapat mengakhiri krisis ini dengan meruntun Najib ke bawah. Namun sejarah harus menilai sosok Mahathir sebaga…