Posts

Showing posts from May, 2015

Saya mampu kalahkan Hadi – Ahmad Awang

Image
UAA cukup optimis bro ! Optimis boleh kalahkan hadi AwangKalo ini jadi waqi' jadi kenyataan? Ya Bedu Bedu ! harapan untukmenapak ke Putrajaya akan kembali bersinar !apa pun kita rancakan beri sokongan kat UAA semampu boleh..




Nik Aziz iktiraf Mat Sabu - [VIDEO]

Image
Nik Aziz iktiraf Mat Sabu

Empat tahun lalu, Almarhum TGNA pernah berbicara tentang Mat Sabu atau Mohammad Sabu ini..anda sendiri dengar sedutan video yg dimuatkan di bawah..

Sekarang ini kumpulan yg mengaku pro ulama meningkatkan 'serangan' mereka terhadap kumpulan lain yg dilihat tidak dilihat menyokong kepimpinan Presiden sedia ada menjelang muktamar yg tidak berapa hari lagi, ini termasuk Mat Sabu bro? mereka begitu aktif sekali memainkan 'role' mereka, agar Hj Hadi terus kekal di persada kepimpinan sehinggakan Ustaz Ahmad Awang pun mereka kata bukan2..UAA sendiri kesal dengan semua ini bro ! Beliau kesal bila budaya fitnah-memfitnah kini dilakukan pihak tertentu dalam parti itu khususnya menjelang pemilihan parti yang semakin hampir ke kemuncaknya. 

Bekas naib presiden PAS itu mendakwa terdapat pihak yang melakukan "pembunuhan watak" dengan melakukan serangan peribadi kerana tidak mempunyai "modal" untuk mengecamnya berikutan keputusannya bertandin…

Anwar Ibrahim Kian Uzur - [VIDEO]

Image
Kita seolah melupai DS Anwar Ibrahim bro ! rupanya beliau dikhabarkan uzur sekarang ini..kenyataan rasmi oleh MP Sg. Petani dan Nurul Nuha menjelaskan keadaan ini..



Apa hal mamat nie bro ? Jawab dulu soklan LGEng tu !

Image
Ohhh bila bersembang dgn DAP sikit..bersekongkol ler yer? Gitue ke? apa punya turr..Bila bersama DAP? dah tuduh serang Presiden? Gitue? 
Kalo gitue..Mat Sabu selalu join program DAP bro? macam kat Kota Bharu baru2 nie? Setahu aku, MS tak ler pula serang Presiden...
Kalo kata sikit kat Tuan Presideng? kira tak minat lagi laa dgn PAS? Gitue ke? Kah Kah Kah
Inilah akal jumud UG bro ! jumud..sampai tak tau nak beza antara 'individu' dgn 'organizasi'? Individu boleh datang dan pergi bro ! tetapi organizasi dua perkara yg berlainan ! tu pasal DAP hanya putuskan 'hubungan' dgn 'individu' berkenaan tu ! dia tak ler pulak putuskan hubungan dgn 'organizasi' PAS sendiri, pasalnya PAS bukan milik individu tadi atau sukusakat dia..lagi pula, individu 'berkenaan' banyak 'tak betul' selaku sekutu dlm PR menurut DAP ! yg mudah mcm nie pun UG tak gheti nak pikior bro ! tu pun jngn? lambat siang nak jadi ketua sana sini? 

Kah Kah Kah

Patutnya PAS jawab…

29 May - Ingatan perginya 'Gagak Di Rimba' - [VIDEO]

Image
Kepada para peminat Allayarham Tan Sri P Ramlee, mungkin ada antara anda yang tidak mengetahui sebetulnya kisah hidup jatuh dan bangun Allayarham. Disebalik kehebatan filem beliau yang masih mampu membuat kita ketawa sehingga hari ini, tersimpan 1001 kisah yang menyedihkan.

Pertama kali aku menonton wayang P.Ramlee ialah sekitar tahun 1958 bro ! masa aku darjah satu sekolah atap dulu..'Abu Hasan Pencuri' itulah filem pertama yang ditayangkan di padang sekolah aku mengaji tu...punyalah seronok tengok wayang pacak masa tu...balik teringat tali yang jadi senjata P.Ramlee mengorat Mariam 'tahi lalat'..esoknya, kami ramai2 try berlakon semula aksi panjat tali tu bro !..Kah Kah Kah


Jangan lupa baca kisah 'tekpi' dan P.Ramlee yg aku dapat cerita 'direct' dari seorang kawan bro...




Kenali Geng2 UG !! Siri 1

Image
TG Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah menolak secara keras Kerajaan Perpaduan Pas-Umno yang cuba di sarankan oleh Haji Hadi.. Aku tetap dengan pendirian TGNA selamanya..." Selama 55 tahun kita berjuang nak tenggelamkan Umno, apabila Umno Hampir lemas kenapa kita nak pergi tolong..? "..Ucapan keramat ini ! aku pegang erat bro !

Dengan pen 35 sen TGNA tandatangan mengeluar arahan kpd PBT di Kelantan bila saja dilantik sebagai MB untuk menutup semua kedai2 judi..mafhumnya, perjuangan kena jelas untuk ambil kuasa pemerintahan (tentunya melalui demokrasi) barulah boleh laksana apa2 syariat untuk maslahat umum kemundiannya..bukan dok habaq sanggup kalah pilihanraya, asalkan PAS boleh laksana 'Hudud'? Aku pelik bin hairan bro kenyataan songsang UG nie...so hangpa kenalilah perangai2 UG yang kelamkabut dan seghabutt nie? Merugikan Pas dan hala tuju PR sebenarnya..



Teguh Bersama UAA, Permata PAS, Calon Presiden Pilihan - Foto2 Menarik

Image
Sekiranya PAS kuat, itu bermakna PR akan terus kuat. Rakyat hampir hilang semangat untuk meneruskan agenda reformasi politik Malaysia apabila melihat PR terus tenggelam dalam kemelut. Moga Muktamar PAS ke 61 ini akan menjadi wasilah untuk memulihkan semula semangat rakyat yang kian hilang ini...

Harapan sekarang, adalah kpd UAA..beliau adalah 'permata' PAS yang tersembunyi selama ini..bila 'permata' ini digilap dan dipamir semula untuk kesekian kali..ternyata 'permata' ini tentunya lebih menyerlah dan cukup bermutu dan sangat tinggi nilainya untuk dilepaskan. Dulunya UAA adalah Naib Presiden PAS dan sekarang kita mengharap UAA ditabal nanti sebagai Presiden baru Parti Islam SeMalaysia ini.. Insya' Allah.


Alhamdulillah ! beliau bukan sekadar mampu menggalas harapan ahli2 Pas yang kecewa dengan sang  nakhoda yg sedia ada..UAA begitu 'popular' rupanya di persada dalam negara, malah cukup terkenal di luar negara..UAA dan isterinya Ustazah Rosiah Salleh, l…

Siapa Kuat Bohong ? [VIDEO]

Image
Bila PAS melalui orang2 kuat mereka mendendangkan idea 'perpaduang' idea 'padu-padu' dgn Umno yg lebih dikenali sebagai UG atawa Unity Govt itu ! maka kesukaan dan ghairah mereka itu cuba diheret sama, cuba ditegaskan sebagai bukan idea PAS sendirian? 
Maka bunyilah tukang gendang dan palu mereka yg idea ini turut dipersetujui oleh DAP dan PKR ? 

maka kenyataan yg tidak dapat dibuktikan yg dikeluarkan secara semberono ini dikhuatiri akan mengundang 'fitnah' yang besar 
bro !? 

Kah Kah Kah


DAP hari ini menzahirkan rasa terkejut dengan idea kerajaan perpaduan bersama BN yang didakwa Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang mendapat persetujuan mereka.

“Ini satu pendedahan yang mengejutkan kerana pemimpin DAP langsung tidak pernah diberitahu tentang kerajaan perpaduan bersama Umno dan BN pada tahun 2009.

“Hadi mungkin berminat dengan idea tersebut, namun cadangan kerajaan perpaduan itu pastinya telah mengesampingkan DAP secara keseluruhan,” kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan E…

Selamatkan PAS..! -UAA Jelaskan Faktor !!!!

Image
Ramai menjangkakan pertandingan kali ini antara Hj. Hadi dan Ustaz Ahmad Awang cukup menarik bro ! dan ramai yg kata, Hadi akan mengekalkan kerusi presiden bro !

UG  kian marak berkempen di media sosial sampai melalut-lalut bro...hangpa cari sendiri laa..maleh aku nak up kat sini...kah kah kah

Aku pula besar keyakinan kali ini jawatan Hadi ini akan terlepas kpd UAA bro ! jangan fikir pencalonan yg sedikit tidak boleh menggugat yang banyak? Aku melihat Perang Badar Al-Kubra dimenangi oleh Islam sekalipun tantara musyrikin Quraish belipat ganda banyaknya...Rome yang dikalahkan oleh Islam satu lagi contohnya ! betapa kelompok (fiaah) yg kecil boleh kalahkan fiaah yang besar dengan izin Allah..wallahu'alam. 



UG aka Pro Ulama di musim pemilihan !

Image
Sepertikata Khalid Samad, MP Shah Alam..tahun pemilihan. Mungkin boleh dijatuhkan orang-orang tertentu dan menangkan yang tertentu. Ingin jatuhkan Timbalan Presiden atau Ketua Dewan Muslimat?

“Atau cuba tunjuk kononnya ‘hero’ sanggup sanggah DAP,” soalnya lagi.
Pemilihan PAS akan berlangsung awal bulan depan.

Pergi lebih jauh, Khalid membangkitkan persoalan sama ada terdapat usaha untuk mengeluarkan PAS daripada Pakatan dengan menanam kebencian terhadap parti rakan.

“Tidakkah mereka sedar bahawa melalui tuduhan 'DAP anti-Islam' mereka menjadi bagaikan suara Umno atau PERKASA dalam PAS?
“Mustahil tidak nampak implikasinya. Kecuali benar-benar buta politik!” katanya..lihat di www.malaysiakini.com


Wardina kata "Sistem pendidikan agama kita tidak berkesan " ?

Image
Apa yang disuarakan oleh Wardina, tidak dapat kita sangkal bro, Aku sendiri secara khususnya terlibat dalam sistem pendidikan ini..dah lama dah..
Pendidikan Islam di sekolah harian dan di sekolah2 aliran agama dan pondok perlu dibezakan bro ! cuma aku nak tanya Wardina sikit laa...pasai dia kata sistem PI kena dirombak? Sistem PI mana satu? di sekolah harian atau bukan? Kalau di sekolah harian? memang patut sangat dirombak? disusun dengan rapi oleh pakar yang ikhlas untuk melihat ilmu, akhlak dan amal Islam berjalan serentak ! 

Contoh lain ialah melahirkan guru2 agama 'KPLI' Kursus Perguruan Lepasan Ijazah dlm pengkhususan PI dan Bahasa Arab. Sekarang dengarnya 'intake' baru guru2 j-QAF dah kurang bro? Zaman Pah Lah jadi Pee Emm dulu..kami adalah 'pioneer' yg merangka silibus j-QAF ini bro (sekitar 2005). Bila musim temuduga kemasukan baru..punya lah payah dan sukar untuk kami memilih calon yg benar2 'suit' bagi PI dan BA..kami terpaksa juga ambil calon2 …

Jolok Dara? Tentera Indonesia digesa henti ujian dara untuk rekrut-Ujian Apakah Ini? [VIDEO]

Image
Jolok Dara Polis Wanita Indonesia  Memalukan
Jakarta: Pertubuhan Human Rights Watch (HRW) semalam mendesak polis Indonesia menamatkan amalan ‘diskriminasi’ dengan melakukan ujian dara terhadap wanita yang ingin menyertai pasukan keselamatan berkenaan.

HRW berkata, polis menetapkan syarat bagi wanita yang ingin menganggotai pasukan itu mestilah tidak berkahwin dan dara.

Kata pertubuhan berkenaan, ujian mengesan dara masih dijalankan walaupun ada sesetengah pegawai kanan polis mendakwa ia tidak lagi diamalkan.

“Dalam temu bual kami, gadis tempatan - termasuk sesetengah yang menjalani ujian itu baru-baru ini - menggambarkan prosedur itu menyakitkan serta menyebabkan trauma.

“Mereka menceritakan bagaimana mereka dipaksa berbogel sebelum pegawai perubatan wanita melakukan proses dikenali sebagai ujian dua jari yang boleh dianggap kuno,” kata pertubuhan itu, semalam.

Seorang daripada mereka yang berusia 19 tahun berkata, dia tidak ingin mengingati pengalaman berkenaan kerana ia sangat menjatuhkan …

Seronok2 UG ! JOM PROMOSI PERPADUAN UMNO-PAS - [VIDEOS]

Image
Menabur Fitnah Sudah Menjadi Budaya Kumpulan Pro-Ulama bro ! depa dok reka macam2..kononnya pertahan ulama? Ulama mana depa nak pertahan tu? Kah Kah Kah

Puak UG nie mana berani nak berhujjah bro ! kalo berhujjah depa nanti cirit laa !..caranya? depa main hantam tulis, tuduh, spin, belit terutama kpd golongan profesional, ulama yg tak sebulu dgn depa pun? kena seligi juga mcm UAA bila saja UAA sambut cabaran melawan Presiden di muktamar june nanti...Depa seniri namakan depa UG bro--pro ulama kononnya !

Aku tertarik satu pandangan oleh A Shukur Harun pasai UG nie, baca bro..di samping tu aku muat sikit video berkaitan..Mat Sabu pun dah tak bolah tahan dgn puak2 UG nie bro..tapi apa nak buat? #1 dok pertahan depa? kah kah kah... 



One On One ! Ahmad Awang Vs Hadi ! Confirm Bro ! [VIDEO]

Image
Ahmad Awang sah cabar Hadi bagi kerusi presiden PAS

Untuk perkukuhkan PR..Ustaz Ahmad Awang bersetuju tandingi jawatan Presiden Pas..(moga berjaya)

Akhirnya pd pagi ini, 14 Mei 2015, bekas Naib Presiden Pas yg juga bekas Anggota Majlis Syura Ulama Pas, Tuan Guru Ustaz Ahmad Awang mengesahkan dan menawar diri bertanding jawatan Presiden Pas. Ini kali pertama Dato' Seri Abdul Hadi Awang dicabar sejak 13 tahun mengepalai Pas. Amacam?

Mantan Naib presiden PAS itu..Ustaz Ahmad Awang sekalipun diperlekeh tapi tetap bersahaja bro...
Orang berjiwa besar, tak fokus perkara remeh...
"Saya bukan saja dicalonkan bagi jawatan presiden tetapi turut menerima pencalonan bagi jawatan ‪#‎pemeriksa_kira‬-kira di beberapa tempat.
"Jawatan itu lagi penting, jika laporan kewangan tidak diluluskan oleh pemeriksa kira-kira, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) boleh batalkan,"

Beliau yang hadir sendiri menyerahkan borang penerimaan pencalonan jawatan itu kira-kira jam 10.50 pagi tadi itu bagaiman…

ANALOGI KRISTAL

Image
Hebat analogi kristal nie bro ! begitulah yg digarap oleh ذوالحزم شاريف السبعة Zulhazmi Shariff ini bro ! Kristal mempupunyai sifat yang unik..

Batu permata kalau ditelaah adalah merupakan campuran dari unsur-unsur mineral.
Setiap mineral yang dapat membesar tanpa gangguan akan memperkembangkan bentuk kristalnya yang khas, iaitu suatu wajah lahiriah yang dihasilkan struktur kristalen (bentuk kristal). Ada mineral dalam keadaan Amorf, yang artinya tak mempunyai bangunan dan susunan kristal sendiri (misalan kaca & opal). Tiap-tiap pengkristalan akan makin bagus hasilnya jika berlangsungnya proses itu makin tenang dan lambat...

Analogi berlangsungnya proses yang lambat inilah yang dilalui PR..tetapi kian baik dan bagus..hasilnya lambat dituai bro ! tapi ada sosok dalam Pas dah tak tahan tunggu lama2..so n so,  if u cant beat 'em join 'em bro ? tu agaknya puak UG bagi sokongan padu kat PM melalui Presidennya baru-baru ini?

Kah Kah Kah 



Vespa Moden Pilihan Peminat Vintaj - [VIDEO]

Image
aku masa mengaji kat U dulu..dok naik lambretta nie laa bro...dia sekelas dengan Vespa, keduanya buatan Itali bro ! sekali tu ekzos lambretta aku jatuh kat Jln Petaling bro ! kah kah kah memusing aku kutip balik...awek dok senyum simpul jer..lantak laa..aku peduli apa...Kah Kah Kah - Lama juga aku pakai lambretta tu bro..dia panjang sikit dari vespa...macam Wahid Satay pakai main filem Che Mamat Parang Tumpol, hangpa layan video lagu tu di bawah..ada aku muatkan...

Bila aku tengok peminat klab vespa melalui Buletin Malaysia Gazette..aku muatkan di sini untuk sama2 kita bersantai bro !



Tekanan GST - Ada Cuba Bunuh Diri ?

Image

Beri 'Tongkat' Baru Kat Umno ! Mat Sabu kata kat siapa ni? [VIDEO]

Image
Dalam Umno dok kalut dengan serba macam isu yang melanda negara sekarang? dari isu GST, 1MDB, isu Tabung Haji dan lainnya lagi? yang boleh mentalkinkan Umno dalam Pru akan datang? Tiba2 ada pihak mahu berikan 'tongkat' baru kepada Umno?
Siapakah atau pihak manakah yang nak beri 'tongkat' baru tu?Inilah yang dikecam oleh Mat Sabu dalam satu ceramahnya di Kota Baru semalam..


video ada di bawah.

Mat Sabu kecam pihak 
yang mahu beri ‘tongkat’ baru kepada Umno



CYCLOTOUR - Hari 43;/44 Kota Samarinda - Pantai Pemedas, SambojaSudah Tiba - Foto Hebat !

Image
Budak2 aku sekarang sudah menghampiri ibu kota Kalimantan, Banjarmasin bro ! tapi aku siar yang ini dahulu, Balik Papan pun belum aku up bro walaupun skrip dan foto sudah ada..Sabor...terima laa ini dahulu


Hari 43/44; Kota Samarinda - Pantai Pemedas, Samboja
6 Mei 2015, Rabu
82km



1. Semalam, pihak penjaga masjid raya tu cuma benarkan kami tidur di tepi pintu2 masjid (kaki lima masjid). Dah la open, terang dengan spotlight, mengadap jalan, tembok keliling masjid mudah2 dilangkah orang, anjal (anak jalanan) riuh rendah sekeliling tembok tu. Memang kurang selamat.



2. Di masjid ni ada 3 bilik musafir, tapi hanya untuk imam. Pelik. Terang2 tulis di pintunya 'Bilik Musafir'.

3. Lepas makan nasi goreng bungkus, Daniel Wizards tanyakan pada penjaga masjid, pak Gusti dan pak Dani mana2 ada bilik tumpangan yang murah, asalkan aman. Pak Gusti setuju tunjukkan jalannya.




4. Masuk celah2 rumah orang, lebih kurang macam setinggan. Rumah2 bertemu atap. Biliknya di tingkat atas, ada kurang lebih 7 bi…

Siti Nirhaliza Kongsi Rasa isu Tabung Haji

Image
Penyanyi kesayangan ramai Datuk Siti Nurhaliza pun turut tersentak dengan kemelut yang melanda Tabung Haji bro..Beliau melahirkan 'rasa malu' terhadap apa yang berlaku sehari dua ini dan ramai pula yang prihatin bangun mempertikaikan tindakan TH membeli setengah hektar tanah milik 1MDB oleh Tabung Haji didedahkan beberapa hari lalu.

Rumusan kemelut ini, boleh dilihat pada paparan imej (kredit kpd themalaysian insider) paling akhir di bawah nanti.


Lembaga Tabung Haji berdepan kritikan beberapa hari ini susulan pembelian tanah bernilai ratusan juta ringgit dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang dilihat pengkritik satu usaha menyelamatkan syarikat pelaburan negara yang menanggung hutang itu