Posts

Makcik Bawang dan Tabib Kunyit dalam HARAPAN

Image
Mak Cik Bawang dan Tabib Kunyit. Apa tu bro? Bacalah apa yang ditulis oleh seorang wartawanMalaysiakinidlm pojok PULASAN beliau yang cukup menarik. Dia pulas sungguh ! KahKahkah

Bawang kalau dikupas akan mengeluarkan 'aroma' yang memedih kan mata beb ! merembes meleleh air mata kepedihan bila bawang itu dikupas-kupas. Begitulah ibaratnya bila Makcik Bawang yang mengupas 'isu-isu' politik semasa terutama selepas 'Muafakat PH' yang telah termetrai antara partai komponen dalam PH.

Makcik Bawang selalu tak puashati kerana ada susuk lain yang diinginkan, yang lebih muda supaya dicalonkan. Bukan susuk tua yang sudah 'xpired'. Itulah sangkaan Makcik Bawang (MB).  

MB terlupa agaknya si Donald Trump tu juga udahnya tua. Ho Chi Minh dulu pun udah tua. Margaret Thatcher yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri United Kingdom dari tahun 1979 hingga 1990 dan Pemimpin Parti Konservatif dari tahun 1975 hingga 1990 pun tua ! Beliau adalah PM British yang paling lama ber…

Malaysia Bakal Cipta Rekod Dunia Baharu: Suami PM, Isteri TPM

Image
Kiranya Pakatan Harapan dapat menguasai Putrajaya selepas PRU 14. Tun M yang dicalonkan sebagai PM interim Pakatan Harapan & bila DSAI selepas itu mengambil alih tugas sebagai PM. 

Maka akan terciptalah satu sejarah sulung dunia di mana si suami jadi PM dan sang isteri sebagai Timbalan. Tidak mustahil ini akan berlaku. Sama2 kita doakan.


Pakatan harapan Mara Melangkah - Imbasan 2017. Kita kata Apa

Image
Pakatan Harapan adalah wadah harapan rakyat tertindas utk keluar dari kepompong Umno-BN yang dilihat semakin rakus dan berbuat sesuka hati menindas rakyat dengan kuasa yang mereka miliki.

Rakyat marhaen yang susah terpaksa kelupur setiap hari berhempas pulas mencari kerja umpamanya kerana peluang kerja di bawah UBN semakin kecil. Peluang perkerjaan seolah 'tertutup'. Graduan  terus menganggur saban tahun. Pengambilan guru terus mengecil . Tiada lagi pengambilan guru2 agama jQAF misalnya dan KPLI di Institut2 Perguruan sejk beberapa tahun ini pada hal guru yang bersara saban tahun mencecah puluhan ribu. 

GST berikan kesan berganda dari keluwesan hidup rakyat kepada tekanan hidup yang tidak diundang, rakyat dirundung malang, harga barang terus melambung. Makanan jadi mahal. Keperluan harian turut menekan rakyat susah dan sederhana. Bayangkan ikan kembung yang diiktiraf sebagai 'ikan rakyat' mencecah harga RM18-RM20 sekilo. Di bawah 'kleptokrasi' rakyat tidak mungki…

Lebai Habis Cirit Bila Mahfuz 'Bercerai' Dengan PAS

Image
Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena dah isytihar tinggalkan 'parti suci' yang diumum di Alor Setar tepat jam 11.59 kurang  dua minit sebelum masuk tahun baru 2018 . Susulan daripada itu gegak gempita dan berdentumlah kata nista walaoun dan Lebai dari parti lamanya PA$. Habis pimpinan kecil & besar parti tua itu tak dapat menahan sabar, habis cirit walbirit sebaik mendengar keputusan yg diambil oleh Mahfuz itu.

Bagus la Mahfuz hang keluar Pas tu. Pas la ni bukan mcm zaman  AlMarhum UFN lagi, Pas zaman Hadi dah jadi Pasu Bunga, dah jadi batu nesan. Mahfuz dengan Mat Sabu, Husam, Salehuddin dan yang lain inilah yg paling kuat menyalak dok lawan dengan Umno, Depa ini lah yang berjaya angkat Pas sebagai kuasa besar dalam politik dengan sokongan rakyat berbilang kaum, nak tengok jugak selepas depa ni dah tak ada, ke mana pula Pas selepas ni. Makin nak reput ada laa ! 

Mahfuz TIDAK RUGI apa pun malah tambah beruntung rasanya meninggalkan PAS. Dari duk bersengkongkol dengan PAS be…

Siapa perosak Felda? - Video

Image
Rakyat berduka. Pemimpin yang diamanahkan menjaga, mengurus, mentadbir negara terang-terang mengkhianati rakyat.Setelah cerita tanah Felda hilang di Jalan Semarak, kini TanahFelda Jln Semarak sebahagian terbongkar, 12 lagi masih kontroversi, dakwa Anak.

Betapa serius 'pemainan' ini sehingga Mazlan Aliman dilaporkan menangis merayu selamatkan Felda. Aktivis yang memperjuangkan nasib peneroka itu mengimpikan pentadbiran Felda kembali ke landasan yang betul. Aktivis generasi Felda, Mazlan Aliman tidak dapat menahan sebak dan menangis ketika diwawancara mengenai kemelut yang melanda agensi kerajaan itu oleh sebuah saluran YouTube milik Amanah, Oren TV FMT .

Felda semakin rosak. Dirosakan oleh tangan-tangan mereka yang diamanahkan menjaga dan mengurus 'aset rakyat' ini. Tetapi bro! Siapa sebenarnya yang menjadi 'Perosak Felda'? Ikuti penjelasan dari Saudara Mazlan Aliman, seorang yang begitu mahir dengan isu yang dibangkitkan ini.

Di bawah Umno BNSiapa perosak Felda?

Selepas PRU, IMAMS jadi MAKMUMS?

Image
Ramai juga yang kurang faham apa benda IMAMS nih? Depa ingat mcm Tok Imam kat Mesjid atau Surau kut? Tapi yang ini IMAMS  Integrated Manasik Monitoring System, merupakan akses rasmi tunggal permohonan visa umrah untuk diproses kedutaan Arab Saudi, dengan tujuan membanteras aktiviti penipuan pakej umrah.  Lihat | sini&sini

Kalau nak cari 'kelompongan' dan kelemahan semacam 'penipuan' dalam pakej umrah yang berlambak duk ada, memang senang 'mencipta' alasan. Bila ujudnya IMAMS, baru kita tahu adanya semacam usaha pihak 'tertentu' dengan pengenaan GST serta insurans yang mana semua syarikat pengendali umrah berlesen & berstatus muasassah WAJIB menguna pakai sistem itu. Nampak apa yang aku nampak tak?? Kahkah Kah.

Kenapa ada BANTAHAN?

Pengurusan IMAMS juga dipertikaikan. Mengikut carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan syarikat terdiri daripada seorang Melayu selaku pengarah dan 3 orang Cina selaku setiausaha. “Adakah mereka ya…

Selamat Pagi Cikgu !

Image
Selamat Pagi Cikgu ! Selamat Pagi murid-murid. Dah sarapan ke anak-anak cikgu? Dah Cikgu. Sarapan apa? Peknga ngan Lempeng Pisang jer Cikgu ! Jadilah tara tu, padanlah dengan kita anak-anak kampung. Pun begitu, kita wajib bersyukur! Orang di bandar cukup teringin nak makan macam kamu tetapi mereka sibuk, lagi pun tak ada siapa yang boleh buat kueh 'original' macam kamu makan tu..... kerana mereka tidak tahu sangat nak membuatnya.Goreng telur pun ramai yang tak tahu.

Hari ini cikgu ingin mencungkil bakat kamu bila besar nanti. Cita-cita dan keinginan kamu. Okey, bersedia murid-murid !

Sketsa cikgu, murid dan cita-cita