Posts

Dulu Hijau Sekarang Jingga - Video

Image
Di awal '70an dulu, aku belajar di KL kat Jalan Pantai dan Pak Amjal atau nama dia Jalaluddin membuka sebuah kantin di salah sebuah U kat sana. Umur dia masa tu tengah trang tang tang macam aku juga. kalo lambat duit masuk, kami berhutang dulu dengan dia. Masa tu dia memang PAS hangit. Pak Amjal atau kami panggil 'abang Din' masa tu memang sempoi, sejak dari muda memang cargas dan 'friendly'. Masa demontrasi kes kebuluran di Baling tahun '74 yang aku turut serta itu banyak kenangan manis bersama dengan Pak Amjal. 

Aku tabik 'spring' kat Pak Amjal kerana 'orang tua' ini tidak pernah menjadi penyokong UMNO dan PA$ yang menjadi 'sekutu' Umno sekarang ini tetap ditolaknya. AMANAH mengambil tempat bagi menggantikan 'duka lara' perjuangan mengenyahkan Umno. PAS yg hangit menjadi Pak Yet Umno menerima nasib yang sama bila Pak Amjal sendiri turut menolak untuk bersama dengan AMANAH. Rezki Pak Amjal begitu murah mencurah. Kebaikannya tetap…

Banjir, P.Pinang dan Lebai Dumgu - 2 Video

Image
Tindakan seorang Bilal Surau Taman Free School di Jalan Mesjid Negeri, Georgetown P.Pinang menumpangkan sekumpulan lelaki dan perempuan cina di surau terbabit selepas rumah dan kediaman sekitar dilanda banjir yang boleh mengancam jiwa dan nyawa, patut sangat dipuji dan kita seharusnya berlapang dada dengan tindakan Bilal ini. Tindakan ini sebagai tindakan yang terpuji dan penuh teladan akhlak Islam. 

Inilah 'Tasamuh Islam' | صور من التسامح في الإسلام مع غير المسلمين | dgn bukan Islam. Baca pautan itu. Masyarakat Islam adalah sebuah masyarakat yang berdasarkan doktrin tertentu, yang mana sistem, peraturan, etika dan etika muncul, ini adalah istilah Islam. Ini ada lah istilah masyarakat Islam yang mengadoptasi Islam sebagai cara hidup, perlembagaan untuk pemerintahannya dan sumber undang-undang dan bimbingannya dalam segala hal kehidupan. Sosial, material dan moral, domestik dan antarabangsa. Tetapi ini tidak bermakna bahawa masyarakat Islam diperintah oleh penghapusan terhadap …

Warna Warni Konvensyen AMANAH Nasional ke-2 Di Bumi Kedah.

Image
Sudah hampir sebulan Konvensyen Amanah yang berlangsung di Alor Setar pada 21-22 Oktober lalu masih diperkatakan. Lebai dan Walaouns PA$ sudah mati akal untuk memperlekehkan kejayaan & kemampuan yang diraih Amanah sejak penubuhan Parti Islam ke 2 ini. Parti Islam AMANAH sebagai parti alternatif yang lahir dalam suasana PA$ dan Lebainya yang sudah terikat dengan lambaian dan ajakan UMNO sejak sebelum Muktamar 61 yang memperlihatkan betapa Lebai dan Mullah 'suci' dalam 'Parti Suci' PA$ tidak betah lagi duduk bersama kumpulan progresif dalam PA$ yang tidak ndak kepada UMNO. 

Lalu mereka di 'Chai' kan dan seterusnya kalah dan kecundang habis untuk memegang sebarang jawatan penting di dlm 'parti suci' itu. Bukan jawatan yang diburu tetapi para Lebai telah berjaya mempengaruhi walaounchai mereka untuk tidak mengundi langsung kumpulan progresif ini. Tektik kotor 'parti suci' ini cukup berkesan untuk 'menghalau' gerombolan progresif ini untuk…

SAUDI Mula Menahan dan Memerangi Rasuah.

Image
Skandal 1MDB terpalit lagi dengan penahanan puluhan putera dan ahli perniagaan termasuk golongan yang mempunyai pengaruh yg. besar dalam sistem politik dan ekonomi Arab Saudi kerana kes rasuah berskala 'monster'..lihat SINI

Akhirnya salah seorang konco dalam rompakan 1MDB iaitu Putera Turki Bin Abdullah telah ditangkap kerana telah bersekongkol merompak lebih dari USD1.5 Billion dari 1MDB melalui syarikat tipu beliau 'Petrosaudi' ! 

Kes makin menarik, banyak orang tak senang duduk. Banyak yang terkait nanti dalam perkembangan terbaru ini. Sama-sama kita nantikan. Lihat lagi Di Sini .

Ini antara orang kaya Saudi yang kini ditahan di Ritz Carlton | November 6, 2017
Antara puluhan putera dan ahli perniagaan yang ditahan termasuk golongan yang mempunyai pengaruh besar dalam sistem politik dan ekonomi Arab Saudi.

PAS Tidak Bertamadun, Lebai dan Walaoun Makin Biadab ! Video

Image
Lebai semakin 'ganas' dan 'buas' !. Ini politik 'biadab' namanya. Politik 'GANAS' dam buas ini tiada tempat dalam masyarakat Melayu Islam. Hanya kerana 'dendam' Lebai sanggup lupakan ayat dan percikan dari al-Quran dari ayat 27 Surah An-Nur.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَّكَّرُونَ


“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.” (QS. An-Nuur : 27)

Ini adalah Privasi Rumah Kediaman dalam Perundangan Islam sebagai Langkah Pencegahan kepada Keganasan Domestik. Lebai PA$ tidak faham yang ini sebenarnya.Ia turut terpakai terhadap apa juga yang dipunyai oleh sebarang premis sesebuah organisasi se umpamanya atas nama sesuatu pihak berdaftar atau diketahwi ianya milik piha…

OBOR: One Belt One Road ! Bahaya Dalam Cahaya

Image
Sekarang Politik boleh dieksport bro ! Bukan sahaja ekonomi dan  tenaga kerjanya ! Semua ini menggugat sesebuah negara. Mereka menakluk dunia tanpa perlu berperang dan mengangkat senjata !!!
Inilah yang terjadi sekarang. 

Biasanya ramai anak negeri tidak menyedarinya bahawa negara mereka sedang 'dijajah'? Bacalah tulisan A. Kadir Jasin yg menarik ini bagaimana China adalah satu kuasa baru dunia yang sedang giat melaksanakan OBOR nya, iaitu satu laluan mudah untuk China 'menakluk' sesebuah negara seumpama M'sia hanya dgn ideologi baru ini.

OBOR: Bahaya Dalam Cahaya

Oleh A Kadir Jasin


Pas akan jadi parti paling rugi di PRU14.- Video

Image
Krisis demi krisis melanda 'Parti Suci' PA$ yang tidak sesuci mana pun. PA$ dikatakan semacam parti tak berguna sini. Tak berguna lagi kpd Orang Kelantan yang selama ini begitu setia dengan PA$, tetapi kini semuanya berubah.

Ramai berkeyakinan PA$ akan ditolak pada pilihan raya yang akan datang dan ramai pula yakin kepimpinan Amanah di bawah Husam Musa di sana akan dapat memberikan masa depan yang lebih cerah. Husam adalah teknokrat yang diakui mempunyai kepelbagaian idea yang bernas yang tidak ada pada ADUN2 dari kumpulan Lebai PA$ di Kelantan. Sebab itu Husam dicemburui oleh lebai dan seringkali hujah lebai walaun ini dipatahkan oleh Husam. Antara projek yang dianggap 'genius' Husam Musa ini, saudara kena baca di sini dan di sini .

Krisis dalam PAS semakin parah. Krisis ini dilihat antara golongan konservatif dan golongan progresif, atau golongan sederhana dan ekstrem dari kalangan lebai Pas separuh masak atau dari kumpulan lebai mankarq yg kira nak seghebu tanpa cuku…